domingo, 22 de diciembre de 2013

La “Roja” fora de joc



          L’actualitat ha produït dos acords ben diferents. El ú à casa, entre Rubalcaba i Rajoy per aferrissar la posició espanyola dins la UE. I l’altre entre la Presidenta de Brasil i els manifestants fora dels estadis. En cap dels dos ha jugat la selecció de futbol espanyola. Però cadascú d’aquestos acords em produeixen reaccions contradictòries. El primer em provoca l’efecte de l’aigua destil.lada : incolor, insipid... Però el segon ha provocat una corrent d’esperança dins dels temps actuals.
          La veritat es que l’Amèrica llatina desborda qualsevol intent de simplificació. Com aquella ximpleria de la “madre patria” ó la de “l’herència cultural comuna”. Afortunadament del legat d’aquells criollos que decidiren autoproclamarse alliberadors de llurs pobles deslligant-se de la potència colonialista no resta més que la foto penjada als palaus majestuóssos i l’estàtua que normalment presideix la plaça major ó l’avinguda principal.
          Des de finals dels setanta l’objectiu comú als diversos països de l’Amèrica Llatina és gestionar la seva transició cap à una societat oberta ón la clau siga conciliar els valors de la llibertat amb el desenvolupament econòmic. Un objectiu, per cert, ja fa temps abandonat pel que fa als gestors –que no pas polítics- de la UE (demano perdó pel recordatori).
          Fins als anys setanta i en alguns cassos els vuitanta, els rebesnéts d’aquells “alliberadors” nacionals venien defensant la mateixa política autàrquica de patriòtic proteccionisme, dissenyada pels seus revesavis, en benefici propi i en el una reduïda élite poderosa amb tots els recursos econòmics. La qual cosa produïa una doble efecte molt estès per tot arreu : uns exèrcits d’opereta i parada militar mirant en recel als veïns i à l’enèmic intern, i una desigualtat social abismal dins de cada país, per què la redistribució de la riquesa nacional no hi era pas à les fulles de ruta dels alliberadors. Malgrat tot és precís recordar que el PIB continental per l’Amèrica Llatina no ha deixat mai de créixer anualment, tot i les crisis monetàries succesives que li han colpejat (Mèxic, Brasil, Argentina..).
          És innegable que els mentors de la “Escola de Chicago” han tractat de conduir la transició dels pobles de l’Amèrica Llatina, a la fi del cicle proteccionista-patriòtic. I amb aquest objectiu va néixer als principis del noranta l’ anomenat “Consens de Whasington” , atès que en aquesta capital hi es troben les seus de les Institucions signatàries  (Banc Mondial, FMI, BID). La recepta d’aquesta gent és la ja coneguda de disciplina presupuestària, privatitzacions, desregularització dels mercats (financers), obertura à l’exterior, protecció als drets de propietat, etc, etc. I totes aquestes polítiques fetes possibles mitjançant uns préstecs fabulosos que incrementant el deute extern a mig termini feien el miracle a curt termini de finançar el cost irrecuperable de les polítiques socials i de nodrir la corrupció dels qui no s’enduien els beneficis de la privatització o part recuperable de les polítiques socials. Res de nou. La sintonia de les Institucions europees en aquestos excessos i amb la finalitat d’extendre mercat li ha fet també competir en la pluja de les ajudes financeres, però amb més generositat, donant els diners dels europeus amb un mínim cost per al beneficiari o inclús sense retornar el finançament. Tots el països de l’Amèrica Llatina han rebut una pluja de diners sota l’excusa de l’ajuda al desenvolupament i enfortir la cohesió social.
          Ara la reacció de milers de ciutadans brasilers i la resposta de la seva Cap de l’Estat és un punt d’inflexió molt important. Ens mostra quina és la clau del conflicte. Un poble que manté la consciència d’esser en transició per à construir una societat civil oberta on no siguen pas incompatibles la llibertat i el creixement econòmic. I per la qual cosa necessiten  i demanen unes Institucions de l’Estat fortes, poderoses, transparents i incorruptibles, per à administrar els recursos al servei de les politiques socials. Milers de brasilers han fet esquena à l’espectacle nacional –fins i tot ara dins d’un escenari mondial- per à reclamar politiques socials de mínima qualitat, transparència en la gestió i persecució penal dels corruptes. Reclamen, en definitiva, el concepte d’Estat legat per la Revolució Francessa que és al bressol del dret públic continental europeu. Unes Institucions sòlides amb una gran responsabilitat social. Una lleialtat entre els Poders de l’Estat. Per què les funcions de l’Estat són a) la prestació de serveis, donant resposta à les demandes socials, i, b) l’organització de solucionar els conflictes, com capacitat de resposta pacificadora.

          I sobre aquestes idees bàsiques de l’Estat deu existir la qualitat que fa distingir à la Política. La qual cosa és la gobernabilitat que es tradueix en una interacció entre governants i governats per à restar d’acord en el camí a recórrer per à trobar les solucions. La reacció de la Cap de l’Estat brasiler anunciant fins i tot una reforma constitucional per à rectificar una política del faraonisme futbolístic en perjudici de les prestacions socials i de mantenir la resposta penal front als corruptes, em produeix una grata satisfacció. Res de incolor, insípid...i restant fora de joc.

Sant Joan de Moró, juliol 2013

No hay comentarios:

Publicar un comentario